Darts Competitie Middenkust Seizoen 2025-2026

Organisatiestructuur van de Federatie "Darts Competitie Middenkust"

De federatie draagt als werkingsnaam "Darts Competitie Middenkust", afgekort DCM. De organisatie is samengesteld uit een werkend bestuur, bestaande uit minimaal drie bestuursleden, met name een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, en uit de Raad van Ploegen, waarin elke aangesloten club vertegenwoordigd wordt door één afgevaardigde, doorgaans de ploegkapitein. Gezamenlijk vormen deze organen de Algemene Raad van DCM.

Het werkend bestuur beheert de ledenadministratie en de financiële middelen van de feitelijke vereniging. Deze taken worden nauwgezet opgevolgd door respectievelijk de secretaris en de penningmeester. Uitgaven worden enkel uitgevoerd na goedkeuring tijdens een bestuursvergadering of na overleg met de penningmeester.

Tijdens elke algemene vergadering van de Algemene Raad van DCM wordt het kasboek gecontroleerd door drie vrijwillige ploegverantwoordelijken. Deze ondertekenen het kasboek ter goedkeuring. Stemmingen binnen de Algemene Raad verlopen worden beslist bij gewone meerderheid van stemmen. Ongeacht het aantal aanwezige bestuursleden, kan steeds tot stemming worden overgegaan. De voorzitter of zijn plaatsvervanger, door afwezigheid, brengt de stem uit van het werkend bestuur.

Wijzigingen aan het intern reglement worden in eerste instantie besproken binnen het werkend bestuur en nadien ter goedkeuring voorgelegd aan de Algemene Raad van DCM. Kleine aanpassingen ter verduidelijking van bestaande artikelen voor de leden vereisen geen formele goedkeuring door de Algemene Raad.

De voorzitter leidt zowel de vergaderingen van het bestuur als die van de Algemene Raad. Hij ziet toe op de naleving van de regels en het bewaren van orde binnen de federatie. Bij een gelijk aantal stemmen binnen de Algemene Raad beschikt de voorzitter over een beslissende stem, die hij in overleg met het bestuur uitbrengt.

De secretaris is verantwoordelijk voor de algemene coördinatie van de federatie. Hij staat in voor de correspondentie, stelt in overleg met de voorzitter de agenda van de vergaderingen op en zorgt ervoor dat alle bestuursleden uiterlijk acht dagen voor de volgende vergadering een kopie van het vorige verslag ontvangen. Dit verslag wordt tijdens de vergadering ter goedkeuring voorgelegd. De secretaris beheert tevens de ledenbeweging binnen de vereniging.

De penningmeester verzorgt alle financiële transacties van de federatie. Inkomsten uit inschrijvingen, lidgelden en andere bronnen worden zorgvuldig geregistreerd in een kasboek, dat bestaat uit genummerde en niet-verwijderbare bladen. Het kasboek wordt bij elke vergadering voorgelegd ter goedkeuring. Grote uitgaven worden vooraf besproken en goedgekeurd door het werkend bestuur, tenzij het gaat om facturen in het kader van een federatieactiviteit.

De competitieverantwoordelijke is belast met het opstellen van de competitiakalenders en het verspreiden van alle benodigde formulieren en informatie met betrekking tot de competitie. Hij behandelt eventuele wijzigingen, het aanduiden van uitgestelde wedstrijden en houdt toezicht op de correcte werking van het online competitieplatform. Bij problemen met het invullen van het online wedstrijdblad waakt hij erover dat dit geen impact heeft op het verloop van de geplande wedstrijden.

Alle leden van de Algemene Raad kunnen voorafgaand aan een vergadering agendapunten indienen. Dit dient ten minste één week voor de vergadering te gebeuren, per e-mail en vergezeld van een korte toelichting of motivering.

De aanwezigheid op vergaderingen van de Algemene Raad is verplicht. minstens één (MAX 2) afgevaardigde per aangesloten ploeg of club dient aanwezig te zijn. In principe betreft dit de ploegkapitein, maar deze kan worden vervangen door een andere speler van de club. Indien een afgevaardigde meerdere ploegen vertegenwoordigt, moet dit minstens 24 uur vóór de vergadering aan de secretaris gemeld worden. Bij afwezigheid zonder geldige reden wordt een boete van 10 euro opgelegd. 

Om iedereen een zitplaats aan te bieden vraagt het werkend bestuur om rekening te houden met het meebrengen van gezinsleden en/of ploeggenoten. Indien de noodzaak er is laat dit weten zodat er rekening kan gehouden worden in de vergaderzaal, toch raden de bestuursleden aan om 1 persoon per ploeg of maximum 2 per club de vergadering te laten bij wonen.

TOEPASSINGSGEBIED VAN DE REGLEMENTEN 

Artikel 1

De reglementen zijn van toepassing op alle aangesloten clubs, ploegen, spelers en speelsters. De reglementen zijn bindend en niet-naleving ervan kan sancties tot gevolg hebben. Het reglement kan altijd geraadpleegd worden op onze website of opgevraagd worden aan de secretaris. 

Artikel 2

Grote aanpassingen aan dit reglement kunnen enkel gebeuren na goedkeuring van een 2/3de meerderheid van het werkend bestuur deze aanpassing wordt dan voorgelegd aan de raad van ploegen die een meerderheidsgoedkeuring nodig hebben om de voorgestelde aanpassing door te voeren. 

De aangesloten ploegen zullen na elke beslissing op de hoogte gesteld worden. Aanpassingen gelden altijd voor het komende seizoen, behalve indien een aanpassing zich opdringt tijdens het lopende seizoen. Kleine aanpassingen kunnen doorgevoerd worden door het werkend bestuur zonder dat hiervoor een stemming hoeft te gebeuren.

VERGADERINGEN

Artikel 3 

Er worden vergaderingen gehouden op regelmatige data en eventueel als de noodzaak dit vereist. Deze vergaderingen worden via mail aangekondigd en gaan steeds door om 20.00 u in een lokaal dat medegedeeld zal worden in de uitnodiging. De vergaderingen dienen bijgewoond te worden door de Algemene Raad van DCM. 

Artikel 4

De tijdstippen wanneer de vergaderingen doorgaan voor de Algemene Raad staan vermeld op de website en elke aangesloten ploeg krijgt ruim op tijd een uitnodiging in de mailbox. 

AANSLUITINGSVOORWAARDEN

Artikel 5

Een club/ploeg, die wenst aan te sluiten, heeft een lokaal die zich bevind binnen de grenzen van de federatie. Deze grenzen zijn bepaald door het Werkend Bestuur en omvatten volgende grenzen: 

  • Albert I-promenade 25 te Oostende tot Westende N34 en de Ganzepoort, de N367 richting Mannekesvere, Spermalie, Sint Pieters Kappelle. Vandaaruit de N369 richting Leke naar de Sterrestraat in Koekelare en richting De Engel in Ichtegem. Vervolgens de N368 naar Westkerke, Roksem, Ettelgem en Oudenburg. Grondgebied Bredene en De Haan tot aan de Waterkasteellaan. De Koninklijke Baan terug richting Oostende om de grenzen te sluiten aan de Albert I-promenade 25 te Oostende.

Deze hierboven aangegeven grenzen zijn bindend en er worden geen uitzonderingen gemaakt voor locaties buiten deze grenzen. 

Inschrijven van een ploeg kan door een aanvraag te doen via de website www.dartscompetitiemiddenkust.be, na inschrijving ontvangt de verantwoordelijke een email met daarin de toegangsgegevens (login) van de ploegpagina (bij verlies van de login kan een nieuwe aangevraagd worden bij de competitieverantwoordelijke). Op deze pagina kan men de inschrijving vervolledigen, spelers inschrijven en eventueel materiaal aankopen. 

De aanvraag wordt bekeken door de secretaris, bij twijfel of vaststelling van onregelmatigheden zal de aanvraag besproken worden binnen het werkend bestuur, en doorgegeven aan de competitieverantwoordelijke. 

Na goedkeuring van de aanvraag en de gestorte aansluitingskosten op de rekening (BE83 0689 4525 4115) van de Federatie, mag de ploeg zich als aangesloten ploeg beschouwen van DCM.

Artikel 6

Het aansluitings- of heraansluitingsgeld bedraagt voor clubs 150 euro per seizoen, zijnde 50 euro aansluiting club en 100 euro voor de eerste 8 spelers (beslissen ploegen minder dan 8 spelers in te schrijven betaald die club ook 150 euro in totaal). De waarborgsom van 100 euro, dienstig voor het dekken van niet of niet-tijdig betaalde boetes wordt aangerekend bij nieuw aangesloten clubs (seizoen 2025-26 wordt elke ploeg als nieuw beschouwd) en aan clubs die opnieuw inschrijven voor een nieuw seizoen (vanaf 2026-27) waarvan de waarborg door boetes geen 100 euro meer dekt, vooraleer deze club terug kan deelnemen aan de competitie moet het tekort van de waarborg aangevuld worden tot 100 euro. Waarborgen worden op het einde van het speeljaar niet meer terugbetaald maar worden bijgehouden op een aparte rekening

Ploegen moeten inschrijven met minimum 6 spelers. De federatie raad echter 8 spelers aan om te starten met de competitie.

Artikel 7

Een speler / speelster is slechts spelgerechtigd, wanneer hij de leeftijd van 12 jaar bereikt heeft bij inschrijving en als hij / zij houder is van een geldige identiteitsdocument. 

Bij inschrijving van een speler / speelster met de leeftijd van -16 jaar wordt er gevraagd om 1 of 2 begeleiders (indien de “vaste” beleider afwezig is) aan te duiden die instaan voor de -16 jarige, dit kunnen de ouders of een familielid zijn die meekomen. Indien iemand van de ploeg als begeleider wordt aangesteld dient een ondertekend document van de ouders doorgegeven te worden aan de secretaris. Om discussie te vermijden in de locaties, raadt de federatie aan om altijd vergezeld te zijn van 1 ouder.

Artikel 8

Bij goedkeuring van de speler / speelster, die ingeschreven wordt na de goedkeuring van de ploeg, ontvangt de ploegverantwoordelijke een melding wanneer de speler / speelster speelgerechtigd is. 

Artikel 9

Elk lid wordt geacht een identiteitsdocument bij zich te hebben waarop naam, voornaam en geboortedatum vermeld staan. 

Het is aan de verantwoordelijke van de ploeg en speler om ervoor te zorgen dat de gegevens die bekend zijn bij de federatie, met de werkelijkheid overeenstemmen. Indien er onregelmatigheden worden vastgesteld kan dit altijd gemeld worden via het wedstrijdformulier of via mail naar het werkend bestuur (info@dartscompetitiemiddenkust.be). 

Het werkend bestuur zal de onregelmatigheid onderzoeken en gepaste acties ondernemen en eventuele sancties uitvoeren.

Artikel 10

De secretaris bezit over een overzicht van alle spelers / speelsters. Bij betwisting over een al dan niet geldige lid of over de juistheid van de gegevens, zal dit overzicht (met de bij de federatie bekende gegevens) geraadpleegd worden. Deze gegevens worden conform de GDPR regels bijgehouden en worden niet gebruikt door derden.

Artikel 11

Identiteitsdocumenten van de opgestelde spelers / speelsters dienen te allen tijde beschikbaar te zijn voor de tegenstander. De ploegverantwoordelijken hebben het recht deze te controleren en zich ervan te overtuigen of de juiste speler aan het wedstrijdblok verschijnt. Bij twijfel wordt een vermelding in die zin op het wedstrijdblad vermeld. Indien van een speler geen identiteitsdocument kan voorgeleggen, kan deze speler niet deelnemen aan de wedstrijd of er is een akkoord tussen beide partijen. 

Artikel 12

DCM is niet verantwoordelijk voor eventuele ongevallen/gebeurtenissen voor, tijdens of na wedstrijden echter is DCM wel gemachtigd om bij klachten op te treden.

Het is aan de ploegverantwoordelijke om de orde in zijn ploeg te houden en er op toe te zien dat er voor elke geplande wedstijd voldoende spelers ter beschikking zijn om de wedstrijd aan te vangen.

MATERIËLE UITRUSTING 

Artikel 13 

Dartsbord : Het bord is van het type Bristle en verkeerd in goede staat. De ploegkapitein kan vragen om het bord te laten vervagen indien hij vindt dat het bord zich niet meer in de goede staat bevindt. Het bord is opgehangen volgens de officiële regels: Midden van de bulls-eye hangt op 1m73 gemeten vanaf het niveau waar de spelers staan om te werpen. Het 20-vlak hangt altijd bovenaan en het vlak moet de zwarte kleur bevatten. De club moet over minimum 1 bord beschikken om competitie te kunnen spelen en dient minstens 30 minuten voor aanvang van de competitiewedstrijd vrij zijn. Rondom het bord en de oche dient een vrije zone bewaard te blijven die enkel toegankelijk is voor de spelers en scheidsrechter. Deze zone bedraagt min 50cm en max 100cm.

Verlichting : alle wedstrijdborden dienen op een gepaste wijze verlicht te worden door een lichtbron die op een gunstige plaats is aangebracht. De verlichtingsbronnen mogen de speler aan de werplijn niet hinderen. 

Werplijn : de werplijn (oche) dient een verplichte lengte van minimum 600 mm en 30 mm hoogte te hebben en moet geplaatst worden op de officiële minimum werpafstand. Er is maar één manier om een dartsbord op te hangen. De werplijn is op 2 m 37 gemeten vanaf de voorkant van het bord of 2 m 93 gemeten van het midden van de bulles-eye tot aan het begin van de werplijn op het niveau waar de speler staat om te werpen. 

Een speler die 1 of meerdere pijlen wenst te werpen vanaf de fysieke werplijn (oche) of het punt dat zich bevindt aan gelijk welk einde van de werplijn (oche), moet zijn voeten zo plaatsen dat ze die fysieke of denkbeeldige lijn die zich aan beide einden van de werplijn (oche) bevindt niet overschrijden. 

DE COMPETITIE, PUNTENTELLING EN SPELWIJZE 

Artikel 14 

De competitie wordt gespeeld met heen- en terugwedstrijden. Zo heeft elke club om de beurt het thuisvoordeel. De competitie duurt van begin september tot eind mei. De laatste 2 speeldagen kunnen niet verplaatst worden. Bij een forfait tijdens de laatste 2 wedstrijden wordt de forfait gevende ploeg bestraft met een geldboete van 100 euro en een puntenaftrek van 30 punten. 

Artikel 15

De competitiewedstrijden worden gespeeld op vrijdagavond en vangen aan om 20u30, er kan een marge van 30 min toegestaan worden als beide kapiteins hiermee akkoord gaan en de competitieverantwoordelijke hiervan op de hoogte is. 

Artikel 16

 Een competitiewedstrijd bestaat uit 4 enkelspelen, 2 dubbelspelen en opnieuw 4 enkelspelen. Om een eerlijke verdeling te vormen van startspelers start de thuisploeg in games 1-3-5-7 en 9, de uitploeg start in de games 2-4-6-8 en 10 met werpen. Alle onderdelen van een competitiewedstrijd dienen te worden gespeeld, ongeacht de tussenstand van de afgewerkte games. 

Artikel 17

De ploegverantwoordelijke vult online de namen in voor het aanvatten van elk van de wedstijdonderdelen. Beide verantwoordelijken kunnen dit doen zonder de opstelling van de andere te zien. De opstelling wordt pas zichtbaar wanneer de 2 verantwoordelijken hun opstelling hebben bevestigd voor het volgende wedstrijdonderdeel. 

De verantwoordelijke van de thuisploeg wordt belast met het invullen van de wedstrijduitslagen. De scheidsrechter van dienst zal de bonuspunten bijhouden en doorgeven aan zijn ploegverantwoordelijke. Beide verantwoordelijken kunnen bonuspunten ingeven. 

Nadat alle wedstrijdonderdelen afgewerkt zijn controleren beide ploegverantwoordelijken het wedstrijdblad en bevestigen deze via hun code ontvangen bij inschrijving. Na de bevestiging kan hij/zij nog eventuele opmerkingen doorgeven en een fairplay score meegeven.

Artikel 18

De enkelspelen worden gespeeld naar een Best of 5 vanaf 501. De thuisploeg bepaald de verdeling van de dartstanden. De dubbelspelen worden gespeeld naar een Best of 5 vanaf 701. Zij worden na elkaar gespeeld op 1 dartstand of indien de locatie en het aantal spelers het toelaat mogen deze op het zelfde moment plaatsvinden enkel als beide kapiteins hierover een akkoord vinden. Om de avond vlot te laten verlopen worden alle wedstrijdonderdelen opeenvolgend gespeeld. Een korte tussenpauze van max 10 min wordt aangeraden.

Artikel 19

De spelers, ploegkapiteins en de scheidsrechter hebben het recht de genoteerde scores te laten controleren in geval van betwisting zolang de werpende speler niet gehinderd wordt. Dit moet gebeuren vooraleer de speler zijn volgende beurt aanvangt. Eens zijn volgende beurt begonnen is aanvaarden de spelers en ploegkapiteins de genoteerde score van de scheidsrechter. 

Artikel 20

Tijdens de competitiewedstrijd wordt de scheidsrechter beurtelings aangeduid door beide ploegen. Alleen de scheidsrechter is bevoegd veranderingen aan te brengen op het scorebord. De uitploeg is scheidsrechter in de games 1-3-5-7 en 9 en de thuisploeg is scheidsrechter 2-4-6-8 en 10. 

Artikel 21

De ploegen krijgen als volgt punten toegekend voor het algemene klassement: Per gewonnen leg tijdens de competitiewedstrijd krijgt de ploeg 1 punt. Het minimum is 0 punten en maximum is 30. Bvb.: 0 legs gewonnen = 0 punten voor het klassement 15 legs gewonnen = 15 punten erbij voor het klassement 30 legs gewonnen (maximum aantal legs die een ploeg kan winnen op een wedstrijdavond) = 30 punten erbij voor het klassement. 

Artikel 22

Het werpen van de dartspijlen is onderhevig aan de officiële regels van de sport. Een pijl moet met de punt in het blok steken of met de punt het oppervlak van het blok raken. De 3 pijlen moeten tijdens een beurt altijd allemaal geworpen worden, tenzij men op een rechtmatige wijze de nulscore bereikt heeft. 

Een pijl die uit het blok valt voor de derde pijl geworpen is, krijgt geen punten. Een pijl die op het blok afketst of een hindernis raakt vooraleer in het blok te belanden, krijgt geen punten. Een pijl die achterop een andere pijl blijft steken, krijgt geen punten. Een pijl die tijdens het spel uit het blok valt, mag niet opnieuw geworpen worden. 

Bij een officiële wedstrijd moeten de pijlen in het blok blijven steken tot de scheidsrechter de punten gezien, eventueel geroepen en genoteerd heeft. Als de pijlen uit het blok getrokken worden vooraleer de scheidsrechter de punten gezien heeft, zal dit als een nulworp genoteerd worden. 

Artikel 23

De reeksindeling van de competitie naargelang het aantal ploegen en het aantal eventuele stijgers of dalers in een competitiereeks zal elk jaar worden bepaald door het bestuur voor aanvang van het seizoen op de eerste vergadering van de Algemene Raad van DCM in augustus. Indien een reeks geen voldoende ploegen in competitie heeft kan het werkend bestuur een andere formule hanteren.

Artikel 24

Ploegen die op de vooropgestelde promotieplaatsen eindigen, promoveren en zijn verplicht dat te doen. Ploegen die weigeren te promoveren worden het daaropvolgende seizoen verwezen naar de laagste afdeling. Wanneer er ploegen wegvallen in een hogere reeks worden deze plaatsen ingenomen door de eerst volgende plaatsen, na de promotieplaatsen, van de lagere reeks. Indien deze promotie geweigerd wordt zakt de ploeg een reeks lager. 

Artikel 25

De prijzen, verbonden aan de competitie, worden bepaald door het werkend bestuur naargelang de clubkas dit toelaat. Om recht te hebben op de behaalde trofee en prijzengeld moet een ploeg afgevaardigd zijn op de prijsuitreiking. Wanneer een ploeg niet is afgevaardigd op de prijsuitreiking blijft het niet afgehaalde bedrag en eventuele trofeeën eigendom van de federatie. Ploegen die uit competitie genomen werden, dit door algemeen FF, opdoeken van de ploeg of door sancties verliest het recht op trofeeën en/of prijzengeld.

Artikel 26

Competitiewedstrijden kunnen verplaatst worden: 

(a) Wanneer een ploeg een wedstrijd wil verplaatsen, moet de competitieverantwoordelijke daarvan verwittigd worden via een online formulier. Dit moet in principe één week vooraf gebeuren, de aanvragen worden elke week behandeld. Om een wedstrijd te verplaatsen moet er wel een akkoord zijn tussen beide ploegen, dus beide ploegen moeten een verplaatsing aanvragen via het online formulier.

(b) Een ploeg mag na de start van de competitie maximum 3 aanvragen indienen per speelseizoen voor het uitstellen of verschuiven van een wedstrijd. Van de ploeg die de wedstrijd wil verzetten wordt verwacht dat ze rekening houdt met de voorkeur van de andere ploeg. 

(c) Wanneer er een wederzijds akkoord bestaat tussen twee clubs om een wedstrijd te verplaatsen dan gelden volgende regels : een uitgestelde wedstrijd van de eerste ronde moet gespeeld worden voor het einde van de eerste ronde. Een uitgestelde wedstrijd van de tweede ronde moet gespeeld worden voor de laatste twee wedstrijden van de terugronde. Bij voorkeur op de eerstvolgende vrije datum op de kalender. 

(d) Een wedstrijd kan niet verzet worden vanwege plotselinge ziekte of afwezigheid van spelers op de dag zelf. Het is de verantwoordelijkheid van de ploeg om voldoende voorzorgsmaatregelen te nemen en vervangingen te voorzien om hun deelname aan de geplande competitiewedstrijd te waarborgen. 

(e) Bij slecht weer (dikke mist – ijzel – hevige sneeuwval) kunnen de competitieverantwoordelijk en bestuursleden beslissen over een complete of gedeeltelijke afgelasting van de wedstrijddag, naargelang de regio. Het bestuur beslist over een nieuwe datum. 

(f) Alleen in gevallen van extreme noodsituaties (sterfgeval, ongeval,…) kan de ploegkapitein op kortere termijn een uitzondering aanvragen voor het uitstellen van een geplande wedstrijd. Dit moet zo snel mogelijk gemeld worden aan het werkend bestuur eventueel met een bewijsstuk indien dit gevraagd wordt. 

DE PLOEG : SPELERS, BEPALINGEN EN MOGELIJKHEDEN 

Artikel 27

De ploegen die starten aan een competitiewedstrijd bestaan minimum uit 4 spelers van eenzelfde ploeg. Het wordt toegelaten om met 3 spelers aan te treden maar deze ploeg krijgt per wedstrijdonderdeel (2 enkels, dubbels) 1 forfait. 

De ploegkapiteins bepalen vrij op welke plaats de “bye” genoteerd wordt en dit zonder medeweten van de tegenstander. Indien tijdens de wedstrijd een speler weggeropen wordt wegens dringende omstandigheden is er sprake van overmacht. De competitiewedstrijd wordt dan verder gespeeld met de resterende spelers en de ploegkapiteins noteren deze overmacht op het wedstrijdblad. Het bestuur is dan in de mogelijkheid de wedstrijd eventueel te laten overspelen. 

Voor deze forfaits, uitgezonderd door overmacht, krijgt de ploeg, met de ontbrekende spelers, een boete. Deze boete bedraagt 10 euro voor de 1ste keer, 20 euro voor de 2de keer. Na een 3de keer wordt de ploeg uit competitie genomen en wordt er een algemeen forfait toegepast. Is dit in de heenronde dan wordt de ploeg volledig geschrapt. Is dit in de terugronde dan wordt de terugronde geschrapt.

Artikel 28

Indien een ploeg niet komt opdagen op een competitiewedstrijd krijgt deze ploeg een algemeen forfait van 30-0 tegen. Dit geld ook voor een ploeg die weigert verder te spelen, deze reden wordt genoteerd op het wedstrijdblad. In beide gevallen krijgt de ploeg een boete van 50 euro. 25 euro voor de federatie en 25 euro voor de ploeg die wel aanwezig is/blijft. Deze boetes worden betaald binnen een termijn van 1 maand, indien deze niet betaald worden zal deze van de waarborg afgehouden worden. 

Artikel 29

Bij 2 algemene forfaits wordt de ploeg uit competitie genomen en worden alle gespeelde en nog te spelen competitiewedstrijden van de huidige ronde omgezet naar 30-0 (gebeurt dit in de terugronde dan wordt de volledige terugronde omgezet naar 30-0 maar blijven de resultaten van de heenronde gelden). De ploeg die uit competitie genomen wordt verliest ook alle rechten op prijzengeld en trofeeën. Indien de boetes betaald zijn geweest heeft de ploeg wel recht op een terugbetaling van de waarborg.

Artikel 30

Zodra een speler is ingeschreven bij een bepaalde ploeg, is het gedurende het lopende seizoen niet toegestaan van ploeg te veranderen.

(a) Dubbele inschrijving vóór het begin van de competitie
Indien een speler vóór het begin van de competitie bij twee verschillende ploegen tekent, wordt hij/zij verplicht persoonlijk te verschijnen voor het werkend bestuur. Tijdens deze zitting krijgt de speler/speelster de gelegenheid om een definitieve keuze te maken voor één van de betrokken ploegen. Aansluitend zal het werkend bestuur, in besloten vergadering, een sanctie opleggen aan de speler/speelster. Deze sanctie bedraagt minimaal vier speeldagen en gaat in vanaf de eerste speeldag van het seizoen.
Indien de speler/speelster niet persoonlijk aanwezig is op de zitting, wordt hij/zij voor het volledige speeljaar geschorst en mag hij/zij aan geen enkele federale activiteit deelnemen.

(b) Aanvraag tot ploegwissel na de start van de competitie
Een lid dat na de start van de competitie alsnog wenst over te stappen naar een andere ploeg, kan hiertoe een gemotiveerde aanvraag indienen. De speler/speelster dient via e-mail (info@dartcompetitiemiddenkust.be) een duidelijke motivatie te bezorgen waarin wordt toegelicht waarom hij/zij van ploeg wenst te veranderen.
Een overstap is slechts mogelijk indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • Beide ploegen bereiken een onderling akkoord over de vrijgave van de speler/speelster.
  • De speler/speelster heeft nog geen enkele wedstrijd gespeeld in het lopende competitiejaar.
  • Indien het lidgeld reeds werd betaald door de oorspronkelijke club, dient dit eerst te worden vergoed door de speler/speelster.

Indien aan alle voorwaarden is voldaan, kan het werkend bestuur een sanctie opleggen, variërend van nul tot vier speeldagen, afhankelijk van de motivatie en de beoordeling van het dossier.
Een aanvraag tot ploegwissel dient uiterlijk op 31 december van het lopende competitiejaar te worden ingediend.

Artikel 31

Ploegen aangesloten bij de federatie mogen nog nieuwe spelers aansluiten tot 31 december van het huidige competitiejaar. Deze nieuwe spelers zijn pas speelgerechtigd wanneer de speler op de website actief staat. Spelers inschrijven kan gebeuren door een mail te sturen met de gegevens van de nieuwe speler inclusief een foto van een identiteitsbewijs (enkel ter controle door de secretaris van de doorgegeven gegevens).

Artikel 32

Wanneer een speler van een ploeg opgesteld wordt zonder dat de voorwaarden in artikel 31 zijn voldaan, ontvangt de ploeg een forfait van 30-0 tegen plus een geldboete van 25 euro bovenop het forfaitbedrag van 50 euro.

Artikel 33

Indien een speler de toegang tot een locatie wordt geweigerd, kan hij/zij de competitiewedstrijd niet inbrengen als reden om toegang te krijgen en kan zo ook niet opgesteld worden tijdens de competitiewedstrijd. Indien een ploeg de toegang tot een locatie wordt geweigerd door de uitbater, zal de wedstrijd in overleg op een neutrale locatie gespeeld worden aangeduid door het werkend bestuur. Door deze reden kan nooit een forfaitwinst bekomen worden. 

Artikel 34

Elke verandering van locatie of ploegkapitein moet onmiddellijk telefonisch en via email gemeld worden aan de secretaris. De secretaris zorgt er op zijn beurt voor dat alle betrokken partijen hiervan op de hoogte worden gebracht. 

(a) : Wanneer een club van naam of lokaal verandert voor de start van het speeljaar, mag dit geen invloed hebben op de afdeling waarin de ploeg speelt. Een ploeg uit de hoogste afdeling kan en mag dus geen andere naam aannemen om eventueel in een lagere reeks te kunnen gaan spelen. Omgekeerd kan een ploeg uit een lagere reeks geen naam aannemen met een hoger gerangschikte ploeg om zo een gunstigere positie te bekomen in de competitie. 

(b): Wanneer een club van naam en/of lokaal verandert voor de start van het speeljaar en er meer dan 60% nieuwe leden zijn, dan kan deze ploeg een aanvraag doen om als nieuwe ploeg beschouwd te worden (met verlies van rechten van de vorige ploeg). Een schriftelijke aanvraag , ondertekent door de ploegverantwoordelijke en twee leden van de ploeg, moet hiervoor ingediend worden bij het werkend bestuur.

(c): Een club kan tijdens het speeljaar veranderen van lokaal op voorwaarde dat minstens 75% van de leden (aangesloten bij de federatie) instemmen met de verandering van lokaal. Hiervan moet een schriftelijk bewijs ingediend worden op het secretariaat. Een club die tijdens het speeljaar van lokaal verandert moet wel de vergoeding van 25 euro betalen voor het nieuwe lokaal, behalve in geval van overmacht.

(d): Op het einde van de competitie zijnde 31 mei worden alle ploegen ontbonden, alle spelers/speelsters zijn vrij van ploeg en kunnen intekenen bij een ploeg naar keuze.

(e): Wanneer een ploeg zich inschrijft voor het nieuwe competitieseizoen zonder naamswijziging wordt deze ploeg beschouwd als terugkerende ploeg en behoudt het zijn rechten en positie in de reeks waar die het afgelopen jaar zijn geëindigd. 

Artikel 35

De ploegkapitein is verantwoordelijk voor het bewaren van de logingegevens van de ploeg op het onlineplatform, het gedrag van zijn spelers, het correct invullen van de formulieren, het nazien van het wedstrijdblad en deze online te bevestigen, het op de hoogte houden van zijn leden wat betreft allerhande wedstrijden, uitslagen en/of nieuwe reglementeringen. 

Artikel 36

Wanneer een wedstrijdblad niet correct is ingevuld, krijgen de betrokken ploegen een boete van 5 euro.

Artikel 37

De lokaaluitbater en de ploegverantwoordelijke van de thuisploeg zorgen ervoor dat de wedstrijd zonder problemen kan verlopen. Indien er muziek wordt gespeeld moet dit gebeuren zodanig dat de spelers niet gestoord worden.

KLACHTEN – BEROEP – BOETES – SANCTIES

Artikel 38

Bij het niet naleven van het reglement van de federatie kan een ploeg, via haar ploegkapitein een klacht indienen bij de competitieverantwoordelijke. De klacht, die schriftelijk dient te worden opgesteld (mail info@dartscompetitiemiddenkust.be), moet eerst door het werkend bestuur worden behandeld. 

Een klacht en/of beroep kan enkel toegankelijk worden verklaard, wanneer zij schriftelijk gericht is aan de competitieverantwoordelijke. De klacht dient binnen de 8 (acht) dagen volgend op de dag van de feiten in het bezit zijn van de competitieverantwoordelijke, die oordeelt of de klacht al dan niet gegrond is. Zo ja, wordt de klacht door het werkend bestuur in het bijzijn van schuldeiser en schuldenaar behandeld. 

Artikel 39

Sancties worden bepaald door het werkend bestuur en zijn uiteenlopend qua strengheid afhankelijk van de aard van de klacht. Sancties kunnen gaan over een geldboete, verwittiging, schorsing van speeldagen, schorsing voor het competitieseizoen tot zelfs algemene schorsing.

Artikel 40

Er wordt een lijst bijgehouden door de secretaris met de uitgesproken sancties. De sancties blijven 12 maanden na uitspraak geregistreerd. Indien de speler/speelster eenzelfde sanctie ontvangt binnen deze termijn zal de nieuwe sanctie zwaarder doorwegen dan de 1ste. Wanneer een speler/speelster voor 3 dezelfde feiten een sanctie ontvangt zal deze speler onmiddellijk geschorst worden en dit voor onbepaalde duur.

Het werkend bestuur kan er ook voor kiezen om een verwittiging te geven. Deze worden net als de sancties geregistreerd. Indien een speler/speelster een 2de verwittiging ontvangt krijgt die een schorsing van 3 speeldagen toegekend ingaand vanaf de datum van uitspraak. Bij een 3de verwittiging ontvangt hij/zij 10 speeldagen schorsing.

Artikel 41

Volgende geldboetes kunnen opgelegd worden aan de ploegen: 

1. Wanneer een bestuurslid, of zijn plaatsvervanger, een vergadering verzaakt, krijgt hij een boete van 10 €. 

2. Wanneer een ploeg forfait geeft , krijgt de ploeg een boete van 50 € = 25 euro voor de federatie en 25 euro voor de benadeelde club. 

3. Wanneer de boetes niet betaald werden 15 dagen na bekendmaking, volgt er een boete van 5 € per maand. 

Artikel 42

Als een club over een inwendig clubreglement beschikt, mag dit reglement geen punten bevatten die indruisen tegen dit reglement van de federatie. 

 

BEKER 

Artikel 43

Alle ploegen, die ingeschreven zijn voor deelname aan de competitie, zijn in principe automatisch ingeschreven voor de bekercompetitie. Deelname is gratis.

Wie niet wenst deel te nemen aan de bekercompetitie dient dit te bevestigen ten laatste op de algemene vergadering in augustus waar de trekking gebeurt. Voorafgaand aan de opmaak van de competitiekalender wordt beslist of er wordt gespeeld in poules (al dan niet met heen- en terugmatchen) en/of eventueel een A- en B-ronde (al dan niet met heen- en terugmatchen). Indien er wordt gekozen om te spelen in poules wordt het verdelen van de ploegen geregeld via loting.

Artikel 44

Afhankelijk van de formule, die gekozen wordt door het werkend bestuur, zal een beker kalender opgemaakt worden. De bekerwedstrijden dienen op de aangeduide data te worden afgewerkt. 

Artikel 45

Indien er gekozen wordt om in poules te spelen wordt er ook medegedeeld op de algemene vergadering hoe het verdere verloop van de bekercompetitie verloopt. In de knock-outs gebeurt de eerste loting zodanig dat er een wedstrijdschema ontstaat van 2-4-8-16-32-64-enz ploegen, eventueel met bye’s indien er een oneven aantal ploegen doorgaat naar de knock-outsfase. 

Artikel 46

Elke ronde in de knockout-fase wordt er opnieuw geloot naar het principe van de PDC UK Open. 

Artikel 47

Het thuisvoordeel bij de eerste ronde in de knock outs wordt bepaald door loting. 

Vanaf de tweede ronde wordt het thuisvoordeel (TV) als volgt bepaald (hierop wordt geen uitzondering gemaakt enkel indien het lokaal van de thuisploeg niet vrij is om de wedstrijd te laten doorgaan of indien beide ploegen een akkoord vinden om het thuisvoordeel aan te passen): 

  • Ploeg A won op verplaatsing – ploeg B won thuis = TV ploeg A 
  • Ploeg A won thuis – Ploeg B won op verplaatsing = TV ploeg B 
  • Beide ploegen wonnen thuis =TV bepaalt door loting
  • Beide ploegen wonnen op verplaatsing = TV bepaalt door loting 
  • Ploeg A won thuis – ploeg B was bye = TV ploeg B
  • Ploeg A won op verplaatsing – ploeg B was bye = TV ploeg A 
  • Beide ploegen waren bye = TV bepaalt door loting
  • Wanneer de loting twee ploegen van éénzelfde club het thuisvoordeel schenkt, dan krijgt de eerste gelote ploeg het thuisvoordeel en wordt de volgorde van de tweede ploeg omgekeerd. 

Artikel 48

De bekerwedstrijden worden gespeeld naar het voorbeeld van de competitiewedstrijden. 4 enkelspelen, 2 dubbelspelen en 4 enkelspelen. 

Wanneer een wedstrijd eindigt met gelijke legs (over 1 of twee wedstrijden), wordt overgegaan tot het spelen van een Captain’s Choice (Uitgezonderd in poulewedstrijden). 

Captain’s Choice : 1 enkel best of 5 legs 501 – 1 dubbel best of 5 legs 701 – 1 enkel best of 5 legs 501. Hierbij stelt de kapitein vier spelers op die eerder op de avond hebben gespeeld. Wie twee wedstrijden wint gaat door. Het kan dus zijn dat het laatste enkelspel niet meer gespeeld hoeft te worden.

Artikel 49

De finale(s) gaan door in een vooraf door het bestuur gekozen lokaal en datum/uur.

Artikel 50

Wanneer een ploeg forfait geeft voor een bekerwedstrijd, wordt de ploeg automatisch geëlimineerd voor verdere deelname en kan geen aanspraak meer maken op een trofee of prijzengeld. Deze regel heeft geen vat op voorgaande wedstrijden. 

MASTERS 

Artikel 51

Het betreft een invitatietornooi, waarvoor van iedere club de 2 best geplaatste spelers in de eindstand van het individueel klassement worden uitgenodigd. Deelname is gratis en de prijzenpot wordt voor aanvang van het tornooi bekend gemaakt. 

Per reeks wordt een Masterstornooi georganiseerd. Om aan 32 spelers te geraken nodigen we, indien nodig of door afwezigheid van spelers uit een ploeg, vervolgens de 3e van de ploeg uit, dan de 4e enz… (volgens het individueel klassement), dit met een maximum van 3 spelers per ploeg. Bijvoorbeeld als de nummers 1 en 2 van een ploeg niet kunnen deelnemen aan de Masters dan worden de spelers die in het individueel klassement als 3de en 4de van de ploeg gerangschikt staan uitgenodigd.

Artikel 52

Wanneer een speler de dag zelf forfait geeft zonder geldige reden (ziekte of familiale) wordt die geschorst voor de volgende deelname. De organisatie heeft het recht eventuele vervangers aan te duiden, zodoende eventuele afwezigen op de dag zelf te kunnen vervangen. Hiertoe hoeft de organisatie geen rekening te houden met eender welke vorm van competitie of plaats in het individueel klassement. 

Artikel 53

Het wedstrijdformat wordt in tornooivorm gespeeld startende met gelote poules. Wanneer 2 ploeggenoten in dezelfde poule worden geloot, dan wordt hun onderlinge match als eerste gespeeld. Wanneer meerdere spelers gelijke punten hebben in de poules, wordt de rangschikking als volgt bepaald : 

1. Het meest gewonnen matchen (punten). 

2. Indien nog gelijk het legsaldo. 

3. Indien nog gelijk het aantal behaalde legs . 

4. Indien nog gelijk bepaalt de onderlinge uitslag de winnaar. 

5. Wanneer meerdere spelers nog gelijk staan, wordt er een ‘shootout’ gespeeld. 1 leg ‘Best of 701’. De volgorde van starten wordt beslist door ‘bullen’. 

Artikel 54 

Spelers die vroegtijdig het tornooi verlaten worden gediskwalificeerd en hebben geen recht op prijzengeld. Eventuele geschillen zullen ter plaatse door de aanwezige leden van het hoofdbestuur worden behandeld. 

Artikel 55

De federatie die als organisator beschouwd wordt, behoudt het recht deze reglementen aan te passen, te wijzigen of te schrappen naargelang het nut en/of de noodzakelijkheid ervan. Wie toestemt deel te nemen aan de Masters verklaart zich akkoord met de reglementen betreffende dit tornooi. 

PLOEGENKAMPIOENSCHAP 

Artikel 56 

De wedstrijden worden in het door het bestuur gekozen lokaal gespeeld ( De Caproen 2024-2026). Deelname is enkel voor teams die lid zijn van de federatie. Deelname is 15€ ( 3 consumptie inbegrepen ) met vooraf inschrijving. 

(a) Ieder team bestaat uit minimum 3 spelers, meer dan drie spelers is ook toegelaten. De teamleden behoren tot dezelfde ploeg. 

(b) Een ploeg kan meerdere teams inschrijven. 

(c) Er wordt gespeeld in het systeem 1 -2 – 1. Twee enkelspelen best of 3 - 501, één dubbelspel best of 3 - 501, twee enkelspelen best of 3 - 501. De tornooileiding kan dit echter aanpassen naargelang het aantal deelnemende ploegen. 

(d) Een speler mag maximum 2 keer opgesteld worden tijdens een wedstrijd. Bijvoorbeeld 2 x enkel, of enkel en koppel. Artikel 50 De reglementen van het tornooi worden voor aanvang meegedeeld. De prijzenpot wordt op voorhand beslist door het bestuur en de tornooileiding. 

 

INDIVIDUEEL KLASSEMENT 

Artikel 57 

Om punten te verkrijgen telt elke competitiewedstrijd die men speelt mee voor het individueel klassement. De bekerwedstrijden tellen niet mee voor het individueel klassement. 

Artikel 58

 De puntenverdeling gebeurt als volgt : 

(a) Per gewonnen leg 1 punt : 3-0, 3-1, 3-2 gewonnen = 3 punten. 2-3 verlies = 2 punten, 1-3 verlies = 1 punt. 

(b) Een 180 en 170+ worp (171-174-177) = 1 punt 

(c) 100 en hoger uitgooien = 1 punt 

(d) Daarnaast zijn er bonuspunten te verdienen in de enkel- en dubbelwedstrijden met het aantal gegooide darts. Enkelspel : vanaf 18 darts en minder. Dubbelspel : vanaf 27 darts en minder (voor de exacte puntentelling zie de klassementen op de website). 

VARIA

Artikel 59

Bij eventuele betwisting over voorvallen die niet duidelijk in het reglement beschreven zijn zal het werkende bestuur zich hierover uitspreken. Bij opmerkingen of vragen kan je het werkend bestuur bereiken via het algemeen email adres info@dartscompetitiemiddenkust.be

Artikel 60

Het werkend bestuur bestaat uit:

De voorzitter: Kurt Quidousse

De secretaris: Redgy Simons

De penningmeester: Philippe Bethuyne

De competitieverantwoordelijke: Kris Plovie

De eventverantwoordelijke: Steve Quidousse